Jak zapanować nad własnym czasem?

Kluczem do spokojnego i dobrego życia jest dobre zarządzanie czasem jakim mamy. Chodzi tu nie tylko o organizację naszej pracy, ale taki tryb życia, który pozwoli nam na równoczesną pracę, realizację marzeń, rozwój, czy życie towarzyskie. Warto skorzystać z poniższych gadżetów, rad i wskazówek: 1. Kalendarz papierowy – to chyba pierwsze co przychodzi nam do głowy gdy myślimy o organizacji czasu. Mimo ery cyfrowej ciągle wiele osób decyduje się właśnie na prowadzenie papierowego, tradycyjnego kalendarza. Ma on swój urok, w przeciwieństwie do tych elektronicznych i pewną moc sprawczą, dzięki której faktycznie wiele osób potrafi odmienić swoje życie. Nawykiem, który warto w sobie wyrobić jest planowanie dnia. Powinno się robić je dnia poprzedzającego wieczorem, poprzez zapisanie zadań, obowiązków i celów na kolejny dzień. Oprócz istotnych spotkań, warto zapisywać w kalendarzu chociażby takie rzeczy jak czytanie książki, czy czas dla rodziny. Taki wpis sprawi, że faktycznie poświęcimy część czasu właśnie na wykonywanie tych czynności, na które być może bez tego zwyczajnie brakłoby nam czasu. Warto zatem planować nawet te z pozoru małe i błahe rzeczy. 2. Drobne obowiązki na początek dnia – chyba każdy z nas zna to uczucie, kiedy wstając rano zaczyna się myśleć i zamartwiać o to, co trzeba będzie najbliższych godzinach robić.

Aby uniknąć negatywnego nastawienia już z samego rana, warto planować właśnie na te godziny drobne czynności, które nie wymagają dużego nakładu pracy i sił. Warto dać sobie czas na uzyskanie dobrej koncentracji i rozkręcić się przed wykonywaniem nieco większych zadań. 3. Mała ilość dużych zadań – zapisując sobie w kalendarzu kolejne czynności do wykonania dnia następnego, warto myśleć także o nakładzie pracy jaki będzie z nimi związany. Aby zachować w ciągu tygodnia pełną produktywność i poczucie dobrze zrealizowanej pracy, warto zadawać sobie na każdy dzień jedno lub dwa większe zadania. Jeśli nasz plan na wtorek będzie zwierał same stresujące i wymagające dużo pracy czynności będziemy czuli się bardzo zniechęceni. O wiele bardziej efektywne jest rozkładanie dużych zajęć w ciągu całego tygodnia pracy, ponieważ w ten sposób nie nawarstwią nam się one na sam koniec tygodnia. Wykonując codziennie jakąś część pracy będziemy mieli poczucie dobrze wykorzystanego czasu, a przepełniać będzie nas duma i radość. 4. Delegowanie zadań – to chyba jedna z tych umiejętności, których nauczyć się jest naprawdę trudno. Zdecydowana większość osób cierpi na syndrom Zosi Samosi, będący jednym z głównych wrogów dobrej organizacji czasu. Warto zatem umieć oddzielać zadania, które musimy wykonać samodzielnie, od tych, których zrobienie możemy zlecić innej osobie. W pierwszym przypadku niezbędna może okazywać się nasza ekspercka wiedza, bądź też po prostu będziemy musieli być obecni w trakcie danej czynności.

Zadaniami do delegowania powinny zatem być te, które niekoniecznie jesteśmy w stanie wykonać na wysokim poziomie lub też po prostu nie chcemy na nie tracić czasu.